جمعه بازارهنرمندان رشت، جمعه بازاری برای تمام هنرمندان گیلانی

ماهیت بازارهایی نظیر جمعه بازار این گونه است که کاسبان این بازار و صاحبان مشاغل خانگی که قشر اعظم آن را تشکیل می دهند ، خود موظفند به بازارشان رونق ببخشند.تاثیرگذاری آن ها در رونق این نوع بازارها به دو صورت می تواند باشد:
اول اینکه  با تولید محصولات متنوع و سالم، جالب توجه و کاربردی، نظر مخاطب و مشتری را به خود جلب کنند و با بهبود مستمر حرفه خود یا ایجاد تنوع در محصولات تولیدی مشتری های ثابتی را جذب کنند.
دومین کاری که صاحبان این مشاغل در بازارهای هفتگی می توانند انجام دهند، اقدام به تبلیغ موثر در طول روزهایی است که آن ها صرفن به تولید مشغول هستند.اگر چه همواره سازمان یا نهادی متولی برگزاری چنین بازاری است، اما نقش آن ها چندان پررنگ نیست و آن ها صرفن مکانی را به صورت دوره ای و با هزینه کمتر از هزینه های رایج در اختیار صاحبان مشاغل خانگی قرار می دهند. بنابراین در چنین شرایطی آن ها تنها به اندازه توانایی های خود به امر تبلیغ می پردازند و وظیفه صاحبان مشاغل است که اقدام به تبلیغ در طول روزهای متعدد کنند.
خیلی از دوستان جمعه بازار رشت، چه در جایگاه بازدید کننده ، چه در مقام غرفه داران و صاحبان مشاغل همواره این جمعه بازار را با جمعه بازارهای قدیمی تر شهرهای دیگر مثل تهران مقایسه می کنند. اگرچه ماهیت این بازارها تقریبن یکسان است، اما مقایسه آن ها که قدمت برگزاری شان به سال های دهه 70 شمسی در ایران می رسد با جمعه بازاری که هنوز سه ماه از برگزاری اش نمی گذرد، مقایسه منصفانه ای نیست.از طرفی تعداد غرفه های شرکت کننده در جمعه بازار تهران ده ها برابر تعداد حاضر در شهر رشت است و نباید فراموش کرد که  مخاطب جمعه بازار تهران ، مخاطبین بازار ایران هستند و مخاطبان جمعه بازار رشت ، در بهترین حالت مردم رشت و شهرهای اطراف رشت هستند.
ما به عنوان برگزار کننده های جمعه بازار رشت، در ابتدای این کار، نگاه روشن تری به برپایی جمعه بازار رشت داشتیم و انتظار آن می رفت که شهر رشت و شهرهای اطراف آن پتانسیل بیشتری در این زمینه داشته باشند، اما متاسفانه پس از برگزاری 12 برنامه هیچ گونه حرکت تبلیغی یا فعالیت موثری از غرفه داران و صاحبان مشاغل خانگی ندیدیم  و جز عده معدودی که به طور مستمر با ما در ارتباط بودند و در امر تبلیغات به یاری ما شتافتند، بقیه دوستان جمعه بازار کاملا منفعل عمل کردند و این بی توجهی و بی علاقگی غرفه داران باعث دلسرد شدن برگزار کنندگان نیز شده است.
با اینکه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری رشت ، به عنوان نهادی فرهنگی متولی برگزاری جمعه بازار رشت است، اما همواره شاهد این موضوع بوده ایم که فعالیت های فرهنگی با عاملیت نهادهای دولتی هیچ گاه سر و سامان نگرفته است، بنابراین امروز وظیفه ما به عنوان برگزار کنندگان بخش خصوصی و شما غرفه داران به عنوان عوامل موثر برگزاری جمعه بازار و مردم محترم و هنردوست شهرمان رشت و استان مان گیلان به عنوان عناصر حیاتی ادامه جمعه بازار رشت این است که به صورت موثرتری در زمینه برگزاری، تولید محصول و تبلیغات برای جذب حداکثری اقدام کنیم.


نظرات

پست‌های پرطرفدار