روزنامه دیواری، به رسم نوجوانی!

امروز دیگه رسما فوت کردم!

کلی کار کردم!

یعنی از ساعت 6 غروب تا 11 شب نشستم یه روزنامه دیواری برای محبوبه درست کردم.

صبح هم در راستای اسطوره سازی ، ضرورت ها و موانع ، یک ساعتی یک بند سخنرانی کردم از صدقه سری این کتاب ژاله خانوم و مخ یکی از دوستان رو خوردم!

از ساعت 6:30 هم بیدارم

و این است خانوم ژاله آموزگار و کتابی که دارم می خوانم:

زبان ، فرهنگ و اسطوره

هر کدام از این سه مقوله ، نقشی اساسی در شکل گیری یک جامعه ، تاریخ و گذشته و به احتمال بسیار قوی آینده آن جامعه دارد.

«ژاله آموزگار» استاد گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است. همچنين وي از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۴۹ به عنوان پژوهشگر در بنیاد فرهنگ ایران مشغول به انجام تحقیقات بوده است.

از آثار او مي توان به تاليف «اسطوره زندگی زردشت»، «زبان پهلوی، ادبیات و دستور آن»، «تاریخ اساطیری ایران» و ترجمه‌هايي چون «نمونه‌های نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانه‌ای ایرانیان» و «شناخت اساطیر ایران»، با همراهي دكتر احمد تفضلی اشاره كرد.

ژاله آموزگار متولد سال 1318، اسطوره‌شناس و متخصص فرهنگ و زبان‌هاي باستاني و استاد دانشگاه تهران است. كتاب «دينكرد و آوانویسی» و ترجمه‏ فرانسه‏ آن، درخششی خوش در عرصه‏ تحقیقات وي بوده و ادامه‏ ‏همکاری با روانشاد دکتر احمد تفضلی منجر به پدید آمدن آثاری شد که از آن جمله می‏توان به ترجمه‏ «شناخت اساطیر ایران» تألیف جان هینلز، تألیف «اسطوره‏ زندگی زردشت»، «زبان پهلوی»، «ادبیات و دستور آن»، ترجمه‏ کتاب «نخستین ‏انسان، نخستین شهریار» تألیف آرتور کریستن سن (که جایزه‏ بهترین کتاب سال به مترجمان آن اهدا شد)، اشاره كرد.

کتاب «زبان، فرهنگ و اسطوره» تازه‌ترين كتاب آموزگار از سوي انتشارات معين منتشر شده است. اين كتاب مقالاتي درباره‌ زبان، فرهنگ، اسطوره و فلسفه‌ پيش از اسلام در ايران را دربرمي‌گيرد كه در طول سال‌ها به قلم اين پژوهشگر در مجلات مختلف منتشر شده‌اند

نظرات

پست‌های پرطرفدار