مروری بر بهداشت بلوغ دختران




امروز این کتاب کوچک و مختصر با زبانی ساده و معمولی را خواندم.کتابی که در پنج فصل تنظیم و تدوین شده است. تهیه و تنظیم آن توسط انجمن تنظیم خانواده جمهوری اسلامی ایران است.
اهمیت و توجه به مسائل جنسی و نوع و نحوه آموزش آن به کودکان و نوجوانان که شاید درگیر ترین قشر جامعه با این مسائل و موضوعات هستند ، سال هاست که آغاز شده، اما همچنان خطوط قرمزی که ناشی از فکر های نادرست و گاه نیز ناشی از محدودیت های دینی در پرداخت به این موضوعات است ، همواره مسائلی این چنینی را در پرده ای از ابهام باقی گذاشته است.
شاید برای کودک و نوجوان نسل امروز، دستیابی به اطلاعاتی در این زمینه به لحاظ رشد و توسعه و همینطور شکسته شدن بسیاری از تابو ها در رسانه های ایران بسیار آسان تر از دهه ی گذشته است که اغلب این اطلاعات تنها در جمع های دوستانه در مدارس قابل دسترسی بودند و بیشتر این مسائل نیز از صحت چندانی برخوردار نبودند زیرا تصورات کودکان و نوجوانان و خیال پردازی های آنان ، همچنین جدید بودن مطالب در ذهن آن ها باعث مخدوش شدن این دسته از اطلاعات می شد.
البته امروزه نیز این اطلاعات به راحتی قابل دسترسی نیست ، اما انتشار چندین کتاب در این زمینه و پرداختن به مسائل بهداشت جنسی در دیگر رسانه ها به خصوص رسانه های مکتوب این کمبود را جبران کرده ، اما کماکان این موضوع در رسانه های دیداری و شنیداری تابو ای است که به این راحتی شکسته نمی شود.
در هر صورت دیروز با کتاب " بهداشت بلوغ دختران " برخورد کردم ، هنگامی که یکی از نزدیکان که دختری 12- 13 ساله است مشغول مطالعه اش بود و این موضوع بسیار جالب بود که حتی خانواده ها چنین موضوعاتی را تا حدودی پذیرفته اند ، تا پیش از این خانواده و به خصوص والدین کمتر حاضر به قبول انجام وظیفه ای در این حیطه بودند و دلیلش را عدم خواست و میل شان برای راحت شدن فرزندشان در مورد بحث و گفتگو در این زمینه ها می دانستند و شاید ترس بزرگتر آن ها برای سوال های بزرگتر و تخصصی تری بود که امکان داشت در ذهن فرزندشان شکل بگیرد، این روز ها اما ورود کتاب و سایر مطبوعات به عنوان رسانه هایی بی سر و صدا و آرام توانسته تا حدودی این آشنایی را به کودکان و نوجوانان بدهد.
امروز این کتاب را خواندم و حس کردم که این کتاب پاسخ بسیاری از سوالاتی را که یک دختر در ذهن اش شکل می گیرد به ساده ترین شیوه ممکن در خود دارد.


شناسنامه کتاب:

مروری بر بهداشت بلوغ دختران

حوریه شمشیری میلانی، داود قطریفی، سعید حقیقی، روح الله قطریفی، خسرو رشید، هنگامه خسروانی، ماندانا تیرا، فاطمه گودرزی، حاجیه جعفری پردستی

تعداد صفحه: 44
نشر: سلمان (21 اسفند، 1384)
شابک: 964-95473-9-8
قطع کتاب: رقعی

نظرات

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار